Monday 29 June 2015

NIAT BERPUASA & DOA BERBUKA PUASA

Niat Berpuasa Harian :


Nawaitu sauma ghodin an’adae fardi syahri romadhona hazzihi sanati lillahhi ta’ala.

Maksudnya : “Sahaja aku berpuasa esok hari untuk menunaikan fardhu Ramadhan pada tahun ini kerana Allah Taala.”





Doa Berbuka Puasa :




Allahumma laka shum(tu/na) wa bika aman(tu/na) wa ‘alaa rizqika afthar(tu/na) birahmatika ya arhamarrohimin.

Maksudnya : Ya Allah bagi-Mu (aku/kami) berpuasa dan dengan-Mu berimannya (aku/kami) dengan rezeki-Mu, (aku/kami) berbuka dengan rahmat-Mu wahai yang Maha Pengasih dan lagi Maha Penyayang.




Niat Berpuasa Sebulan :

Nawaitu sauma syahri ramadhana kulihi lillahitaala

Maksudnya : "Sahaja aku berniat berpuasa keseluruhan pada bulan Ramadhan ini kerana Allah Taala"





No comments:

Post a Comment